Hvis du ejer en virksomhed, er det essentielt, at folk ved, at virksomheden findes. Det er ikke muligt for kunderne at købe dine produkter eller booke dine ydelser, hvis ikke de ved, at virksomheden findes. Netop derfor kan en pressemeddelelse være et effektivt redskab.
En pressemeddelelse er en kort og præcis tekst, du som virksomhedsejer sender til ét eller flere medier. Herefter er det mediernes opgave at få udbredt pressemeddelelsen til målgruppen. Læs mere om de mange fordele ved at publicere en pressemeddelelse i det følgende.
Om pressemeddelelser
Pressemeddelelser er et bredt koncept, der dækker over alle de meddelelser, du som virksomhedsejer eller kommunikationsansvarlig overbringer til pressen. Det kan både være positivt, såvel som negativt ladede meddelelser. Derfor er det også vidt forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvornår der bliver skrevet pressemeddelelser.
Hvis du lige har startet din virksomhed, er det meget anbefalingsværdigt at skrive en pressemeddelelse til alle relevante medier. Det gælder både trykte medier såvel som onlinemedier.
Det er i sagens natur vidt forskelligt, hvilke medier der må anses som relevante. Hvis din virksomhed for eksempel befinder sig inden for servicebranchen, vil det være relevant med en pressemeddelelse i medier inden for denne branche.
En pressemeddelelse skal være fuldkommen
Når du skriver en pressemeddelelse på din virksomheds vegne, er det vigtigt, at teksten er ufejlbar. Ikke alene det. Den skal også være fangende og interessant – ofte med relativt få ord. Derfor bør du også altid lade en eller anden form for ordsmed forfatte teksten.
Hvis du selv er skarp til den kreative skriveproces og grammatik, kan du godt selv forfatte teksten. Er det derimod ikke din stærkeste side, bør du helt klart overveje at lade en anden overtage opgaven.
Hvis teksten er kedelig, uvedkommende eller fuld af fejl, vil det ikke repræsentere din virksomhed på en god og tilfredsstillende måde. I stedet vil nogle kunder måske få opfattelsen af, at virksomheden er sjusket.
Sørg derfor altid for, at din pressemeddelelse er velskrevet. Det vil uden tvivl betale sig i sidste ende.
Find relevante medier
Det er vigtigt, at du får publiceret pressemeddelelsen i medier, der er relevante for dig. Måske er det landsdækkende medier, måske er det lokale. Eller måske begge dele?
Derudover kan det også være, at meddelelsen bør blive publiceret i specialmagasiner. Såsom magasiner til damer, herrer, sportsfolk eller noget helt fjerde. Kend din målgruppe godt, så skal du nok finde de rette medier.